پدری پسری تارک الصلاه داشت و هر چند وی را نصیحت کرد، موثر نیفتاد . لاعلاج چاره را در چوب دانست که پسر را تنبیه کند. ناصحی بگفت: تنبیه در معنی بیدار نمودن بودی و با ضرب و شتم، طفل بیدار نکردی که خواب کردی! یعنی خواب غفلت! زیرا بهترین امر به معروف عمل توست، که اگر قول و عمل صالح بداشتی، در پسر موثر افتادی و گرنه اگر به چوب براندی، یقین وی ببردی و لاجرم به هدف نائل نشدی، بلکه اصل دین نیز برای فرع آن از وجود طفل بزدودی و زندگی او تباه کردی، چرا که قول سدید و کرده صحیح به از هول حدی و ترکه بید!
منبع: بوستان سعدی
صدای ساز و آواز بلند بود هر کس از آن خانه می گذشت متوجه می شد که بساط عشرت و خوشگذرانی پهن بود. کنیزکی خدمتکار، خاکروبه را در دست گرفته از خانه بیرون آمده تا آنها را به کناری ریزد، در همین لحظه، مردی که آثار عبادت زیاد از چهره اش نمایان بود و پیشانی اش از سجده های طولانی حکایت می کرد، از آنجا می گذشت، از کنیزک پرسید: <<صاحب این خانه بنده است یا آزاد؟>> او گفت: << آزاد>> آن شخص بزرگوار فرمود: <<معلوم است که آزاد است، اگر بنده می بود از صاحب و مالک و خداوندگار خویش پروا می کرد و این بساط را پهن نمی کرد>> ارباب، زمانیکه کنیزک با تاخیر برگشت، علت را پرسید و او ماجرا را گفت شنیدن این ماجرا آن مرد را در اندیشه فرو برد. بی اختیار و پا برهنه به دنبال گوینده سخن دوید تا خود را به ایشان که همان امام کاظم (علیه السلام) بود رساند و به دست آن حضرت توبه کرد و به افتخار آن روز که با پای برهنه به شرف توبه نازل آمد، دیگر کفش به پا نکرد و از آن روز به بعد به بشر حافی یعنی پا برهنه لقب یافت و تا زنده بود دیگر گرد گناه نکرد و در سلک پرهیزگاران خدا پرست در آمد.
مطهری ، مرتضی(1361)، داستان راستان، ص 112
نقش مساجد در جوامع اسلامی
1ـ خانه مردم
ابتدای اذان و اقامه تا انجام نماز و سرانجام آن، نشان میدهد که اساس عبادت، به ویژه نماز بر پایهی جمع و جماعت است و بنده به هنگام راز و نیاز هم باید خود را میان جمع ببیند، بنابراین هر گونه فرد گرایی و مانند آن از نظر قرآن و اسلام مفاهیمی مردود شناخته میشود.[1]
2ـ پایگاه قضایی
در زمان رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ ، مسجد نقش عمدهای در امور قضایی داشت و بسیاری از مسائل حقوقی مردم با همت آن حضرت ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در مسجد رسیدگی میشد.
در دورهی خلفای راشدین این شیوه همچنان معمول بود، چنانکه در گوشهای از مسجدکوفه، به نام «دکه القضا» حضرت علی ـ علیه السّلام ـ برای رسیدگی به کارهای حقوقی و قضایی مردم به محکمه ی قضاوت مینشستند.
لذا در سرزمینهای اسلامی داوری، مبنایی داشت، و قضات مذهبی عهده دار این مهم بودند و تشکیلات خاص و مکان ممتازی به جز مسجد، برای قضاوت ضرورتی نداشت.
در دوره ی خلفای فاطمی، ساختمان ضمیمهی شمال شرقی مسجد عمر برای سکونت قاضی القضات اختصاص یافت. روزهای شنبه و دوشنبه قاضی القضات در ملأ عام به قضاوت میپرداخت. در زمان یاقوت نیز قاضی القضات شهر بغداد احکام قضاییاش را در مسجد صادر میکرد.
همچنین قاضی شهر دمشق در مسجد اموی رواق مخصوصی برای قضاوت داشت. چنین روشی در بسیاری از شهرهای مهم کشورهای اسلامی معمول بود.[2]
3ـ جایگاه حسبه
همان گونه که مسجد به منزلهی پایگاه قضایی مورد استفاده قرار میگرفت، جایگاه مناسبی برای حسبه ـ از دیدگاه سازمانهای اداری جدید بخشی از وظایف شهرداری، شهربانی و دادستانی را در بر میگیرد ـ به شمار میآمد. برای مثال، محتسب در قاهره یک روز در میان و در یکی از دو مسجد جامع آن شهر، برای رسیدگی به امور شهری حضور مییافت.[3]
4ـ خانهی خبر
مسجد، محل تجمع مردم، مرکزی برای اطلاع رسانی و پخش اخبار مهم، نقش ویژهای را از زمانهای گذشته تا حال ایفا کرده است که مصداق بارز آن در جریان انقلاب شکوهمند اسلامی ایران دیده شد. اصولاً دین مقدس اسلام از این جهت که به مناسبتهای مختلف مردم را فرا میخواند، در میان ادیان دیگر برجستگی خاصی دارد.
اهمیت این مرکز، به ویژه در زمان صدر اسلام که از جهت اطلاع رسانی فاقد رسانههای گروهی بود، اهمیت بسیاری داشت، زیرا در همین اجتماعات، رهبران دینی فرصت را مغتنم میشمرند و به مناسبتهای گوناگون راهنماییهای لازم به اطلاع عموم میرسد.
هم اکنون نیز در بسیاری از کشورهای اسلامی مساجد از جهت پخش خبرهای مربوط به جنبشهای مردم و نهضت اسلامی نقش چشمگیری دارند.[4]
5ـ محل رفع مشکلات
از زمانهای گذشته، افراد ضعیف و کسانی که به نوعی مشکلات شخصی و اجتماعی داشتند، به مسجد مراجعه میکردند. در سیره حضرت رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ میبینیم که مؤمنان برای رفع نیازشان، به حضرت روی میآوردند، و آن حضرت نیز با بذل مساعدتهای لازم، نیاز آنان را تا حدّ امکان برطرف میکردند؛ به این ترتیب،مسجد مکانی بود که میتوانست محل ارتباط مستقیم رهبر و مردم باشد.[5]
6ـ پایگاه جهاد و نهضت
در زمان رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ ،یکی از مهم ترین نقشهای مسجد این بود که آن حضرت مقدمات فکری و بسیج عمومی مسلمانان را به منظور جهاد با کفار در آنجا تدارک میدید. عیناً همین نقش در جریان نهضت روحانیون شیعه به رهبری امام خمینی ـ قدس سره ـ ، در سال 1342 ش و پس از آن در جریان پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مشاهده شد. در کشورهای اسلامی همواره مساجد پایگاه نهضتهای اسلامی علیه حکام جور و ستم پیشه مطرح بوده و هستند.[6]
هم اکنون در کشور اسلامی ایران مسجد در قالب پایگاه نیروهای بسیج مقاوت فعال است؛ در طول 8 سال دفاع مقدس، مساجد به عنوان مکانهای جذب نیروهای رزمنده بسیجی و پشتیبانی و فعالیتهای پشت جبهه، نقشی بسیار مؤثر و سر نوشت ساز ایفا کردند.
7ـ مرکز آموزش
در اهمیت علم و آگاهی همین بس که یکی از اهداف بعثت پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ تعلیم و تعلّم بوده است.
روزی رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ وارد مسجد شد و در آنجا با دو گروه مواجه شد. در یک قسمت، مردم سرگرم علم آموزی و در قسمت دیگر مسجد دستهای مشغول راز و نیاز با خدا بودند. پیغمبر ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ فرمودند:
«این دو نشست و گرد همایی با خیر و سعادتاند، زیرا گروه دوم خدا را میخوانند و گروه اول نیز سرگرم فراگیری بینش و دانشاند و میخواهند دانش و آگاهی دینی خود را از رهگذر تعلیم، به دیگران منتقل سازند. اما گروه اول بر گروه دوم مزیت دارند.
سپس، حضرت ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ در جمع گروهی که سر گرم دانش اندوزی و تعلیم بودند، نشست.[7]
پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ نخستین کسی بود که (نو مسلمانان) عرب را برای کسب دانش، در یک حلقه گرد خود فرا خواند.[8]
آموزش اسلامی با دعوت پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ نخستین مربی و معلم مسلمانان و از مسجد که در واقع پایگاه تعلیماتی مسلمانان بود، آغاز شد؛ مسجد که در عصر نبوت و دورهی خلفای راشدین بنای بسیار ساده و ابتدایی داشت، مجمع نو مسلمانانی شد که برای حل و فصل مسائل جدید، در آن آمد و شد داشتند. اقامهی نماز، استماع سخنان پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در باب آیاتی که وحی میشد،تبلیغ دین و ابلاغ احکام شرع، اعلان جنگ و جهاد و عقد صلح، تقسیم غنایم جنگی، ارسال نامهها، تشییع جنازه و مسائلی از این قبیل که بیشتر آنها با هجرت رسول خدا به مدینه جاری شد، در واقع «مسجد» کهنترین دانشگاه اسلامی و اساسیترین پایگاه تعلیمات در تاریخ اسلامی به شمار رفته و میرود.[9]
نقش مسجد در فرهنگ اسلام
در اصطلاح روایی، تمام روی زمین، مسجد و سجدهگاه انسان است. رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ فرمود:
«جعلت لی الارض مسجداً و طهوراً».[10]
«زمین برای من سجدهگاه و پاک کننده قرار داده شد».
«قاضی عیاض» گفته است مسجد بودن کل زمین از خصایص امت مسلمان است، زیرا امتهای پیشین جز در مکانی که یقین به طهارت و پاکی آن داشتند نمیتوانستند در جای دیگر نماز بگذارند، لکن امت مسلمان در همهی نقاط زمین میتوانند نماز بگذارند، جز در مکان و جایی که به نجاست و ناپاکی آن یقین و جزم داشته باشند.[11]
«قرطبی» گفته است: مسجد و عبادتگاه بودن همهی نقاط زمین، از ویژگیهای دوران رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ است، زیرا پیامبران پیشین، فقط در صومعهها و کلیساها میتوانستند به عبادت بایستند و نماز بگذارند، لکن برای حضرت محمد ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ گسترهی زمین، مسجد بوده و آن حضرت در هر مکان که وقت نماز فرا میرسید، به نماز میایستاد.[12]
واژهی «مسجد» در عرف و اصطلاح مردم دنیای امروز، فقط بر معبد و مکان نماز مسلمانان اطلاق میشود، اما مراکز عبادی پیروان دیگر ادیان توحیدی با نام و عنوان دیگری مانند: صومعه،کلیسا، کنیسه، دیر و امثال آنها خوانده و شناخته میشوند. با وجود این، بر این نکته تأکید است که در بنیان اعتقادی و فکری و عملی اسلام هر چند عبادات و فرایض یومیه و جز آنها وقتی معین دارند و برگزاری آنها در مساجد، فضیلت و اجر و پاداش فراوان دارد، اما به طور کلی برای ارتباط با خداوند هستی و ادای نماز و دعا و نیایش به درگاه الهی مکان و زمان خاصی لازم نیست، بلکه انسانی که خود را بندهی مطیع در برابر خدا میداند، همه جا و همه وقت به دنبال رضای پروردگار و در پی طاعت و فرمانبرداری حضرت حق تعالی است انسان مؤمن و پارسا همواره برای تحصیل رضای الهی تلاش و جهاد میکند و با گام سپردن در مسیر کمال مطلوب و ممکن انسانی، عمر خود را سپری میسازد.
شاهد این سخن حدیث نبوی است:
«جُعِلَتْ لی الارضُ مَسجداً و تُرابُها طهوراً أَیْنَما أَدرَکتَنِی الصَلوه صَلَّیتُ».[13]
«زمین برای من سجدهگاه و خاکش پاک کننده قرار داده شده است؛ هر جا که وقت نماز فرا رسد همان جا به نماز میایستم».
مسجد با مفهوم مقدس و معنای والای خود در فرهنگ اسلامی جایگاهی خاص دارد و در قرآن کریم و احادیث نبوی و روایات معصومین، نکات آموزنده و اساسی درباره ی آن وارد شده است.
مسجد، همانند ستاد مقدسی است برای تعلیم و تربیت شایسته. مسجد، سنگری است برای ترویج اسلام و دفاع از حریم عقیده و ایدئولوژی حق. مسجد، آموزشگاهی است برای یادگیری اصول عبودیت و بندگی و مهدی است برای آموزش راه و رسم صحیح زندگی اجتماعی فردی. مسجد، دانشگاه انسان ساز و بستری است برای تربیت عنصر صالح انسانی. مسجد،پایگاه یکتا پرستی، و مکانی است برای ایجاد زمینهی وحدت و یکپارچگی جامعهی موحّد و یکتا پرست. مسجد خانهی ارشاد و هدایت است و نهاد تحکیم بخش روابط عقیدتی و عاطفی آحاد انسان و سر انجام، مسجد، مکانی است برای تمرین و ممارست خلق و خوی و رفتار و کردار پسندیدهی انسانی و محل مناسبی است برای پیاده کردن و عملی ساختن ارزشهای والای اخلاقی و رفتاری در ابعاد گوناگون زندگانی و سکّوی پرواز است به ملکوت،پس از خود سازی فردی و اجتماعی:
«فیه رجالٌ یُحِبُّونَ أن یَتَطَهَّرُوا».[14]
[1] . تفسیر نمونه، ج1، ص44.
[2] . بینش اسلامی و پدیدههای جغرافیایی، صص40 و 41.
[3] . همان مأخذ، ص41.
[4] . همان مأخذ، صص 41 و 42.
[5] . همان مأخذ، ص42.
[6] . همان مأخذ، صص 42 و 43.
[7] . حجتی، سید محمد باقر، آداب تعلیم و تعلّم در اسلام، 1359 ش، ص 55.
[8] . تاریخ دانشگاههای بزرگ اسلامی، ص52.
[9] . همان مأخذ، ص4.
[10] . حرّ عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج3، ص422، مکتبه الاسلامیه، تهران، ابو عبدالله، محمد بن اسماعیل؛ صحیح بخاری، ج1، ص91، دارالاحیاء التراث، بیروت.
[11] . زرکشی، محمد بن عبدالله، اعلام المساجد باحکام المساجد، ص27، 1410 هـ ق، قاهره، البته این نکته از لحاظ طهارت و نجاست است و الاّ بقیهی احکام مانند غصبی نبودن و امثال آن، همچنان به قوت خود باقی است.
[12] . همان مأخذ.
[13] . وسائل الشیعه، ج3، ص423.
[14] . توبه/108.
برپائی فریضه های دینی به صورت دسته جمعی، در زندگی فردی و اجتماعی امت مسلمان نیز، آثار مثبت و فراوانی دارد که به برخی از آنها اشاره می شود:
آثار معنوی
بزرگترین اثر معنوی نماز جماعت، همان پاداش های الهی است. روایت است که شبی، حضرت علی (علیه السلام)تا سحر مشغول به عبادت بود. چون صبح شد نماز صبح را به تنهائی خواند و استراحت کرد.
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم که آن حضرت را در جماعت صبح ندید، به خانه او رفت. حضرت فاطمه (سلام ا...) از شب زنده داری حضرت علی (علیه السلام) و عذر او از نیامدن به مسجد سخن گفت. پیامبر فرمود پاداشی که به خاطر شرکت نکردن در نماز جماعت صبح، از دست علی (علیه السلام) رفت بیش از پاداش عبادت تمام شب است.
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است:
اگر نماز صبح را به جماعت بخوانم، در نظرم محبوب تر از عبادت و شب زنده داری تا صبح است.
بخاطر همین فضیلت و پاداش هاست که اگر تعداد نماز گزاران از ده نفر بیشتر شود، اگر تمام آسمانها کاغذ، و دریاها مرکب و درخت ها قلم شوند و فرشتگان بنویسند، پاداش یک رکعت آن را نمی توانند بنویسند. و نماز جماعت با تاخیر، بهتر از نماز فرادای در اول وقت است.
آثار اجتماعی
نماز جماعت، مقدمه وحدت صفوف و نزدیکی دلها و تقویت کننده روح اخوت است. نوعی حضور و غیاب بی تشریفات، و بهترین راه شناسائی افراد است.
نماز جماعت بهترین و ببیشترین، پاکترین و کم خرج ترین اجتماعات دنیاست و نوعی دید و بازدید مجّانی و آگاهی از مشکلات و نیازهای یکدیگر و زمینه ساز تعاون اجتماعی بین آحاد مسلمین است.
آثار سیاسی
نماز جماعت، نشان دهنده قدرت مسلمین و الفت دلها و انسجام صفوف است.
تفرقه ها را می زاید، بیم در دل دشمنان می افکند، منافقان را مایوس می سازد، خار چشم بد خواهان است.
آثار اخلاقی تربیتی
منبع: پرتوئی از اسرار نماز- حجت الاسلام محسن قرائتی- ص 211
چه بخوانم او را
چه بنامم او را
چه کسی غیر از او
معنی و ترجمه قران است
پای تا سر همگی ایمان است
اوست مصداق صراط
آن صراطی که رسد تا به خدا
اسدالله است او
ولی الله است او
و یدالله است او
و علی(ع) حبل الله است
اوست معنای نماز
آری او معنی خیرالعمل است
و علی(ع) حضرت خیر البشر است
حیدر و صفدر و خیبر شکن است
چند صد آیه ی قران کریم
همه در شان علی (ع) نازل شد
هر چه خوبی است در او مشهود است
و بدی ها همه از او دورند
هر کجا نور خدا هست بجویید او را
که علی (ع) نور خداست
که علی (ع) نور خداست
که علی (ع) نور خداست ...
شاعر:علی اسماعیلی
ترس از ...
هر آن کاخی که از تقوا است محکم
نسازد گردش دوران از آن کم
هر آن زرعی که آب از نهر تقوی
گرفت از تشنگیها شد مبّرا
اگر سودیست در ایمان و تقوی است
زیان اندر گناه از حقتعالی است
هر آنجائی که بر تقوی است پایبند
رهاند از هوا جانش خداوند
هلا تقوی و ترس از خداوند
رها سازد زمحشر تان زهر بند
الإمامُ الصّادقُ علیهالسلام :
یُسألُ المَیِّتُ فی قَبرِهِ عن خَمسٍ : عن صَلاتِهِ ، وزَکاتِهِ ، وحَجِّهِ ، وصیامِهِ ، ووَلایَتِهِ إیّانا أهلَ البَیتِ ، فتَقولُ الوَلایةُ مِن جانِبِ القَبرِ للأربَعِ : ما دَخَلَ فِیکُنَّ مِن نَقصٍ فَعلَیَّ تَمامُهُ .
امام صادق علیهالسلام :
از مرده در گورش پیرامون پنج چیز سؤال میشود : از نمازش ، زکاتش ، حجّش ، روزه هاش و ولایتش نسبت به ما خاندان . پس ، ولایت از گوشه قبر به آن چهار چیز گوید : هر یک از شما کم و کاستى داشتید ، کامل کردن آن به عهده من .1
این بدان معناست که اولین سوال نماز است اگر نماز از ما قبول شود بقبه اعمال نیز از ما پذیرفته ولی اگر خدای ناکرده نماز از ما پذیرفته نشود دیگر اعمال هم از ما پذیرفته نمیشود.
منبع :
1الکافی : 3 / 241 / 15 منتخب میزان الحکمة : 456
عبادت کنندگان سه دسته اند:
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: ان العباد ثلاثه: قوم عبد الله- عزوجل- خوفا فتلک عباده العبید و قوم عبد الله – تبارک و تعالی- طلب الثواب فتلک عباده الاجراء و قوم عبد الله - عزوجل- حبّا له فتلک عباده الاحرار و هی افضل العباده.
عبادت کنندگان سه دسته اند:
· گروهی که خدای عزوجل را از ترس عبادت کنند و این، عبادت بردگان است.
· مردمی که خدای تبارک و تعالی را به طمع ثواب عبادت کنند و این، عبادت مزدوران است.
· دسته ای که خدای عزوجل را برای دوستی اش عبادت کنند و این عبادت آزادگان و بهترین عبادتهاست.
نتیجه آنکه، به طور کلی آثار و فوائد عبادت از چند ناحیه به ما می رسد که به برخی اشاره می کنیم:
· الف)فایده ای که از خود عبادت و نماز به طور مستقیم ، عائد ما میشود.
· ب)ثمره ای که از خود نماز به طور مستقیم عائد ما نمی شود، بلکه چون به واسطه عبادت، اطاعت خدا می شود، لذا خداوند در قبال آن ،مشکلات ما را حل خواهد کرد.
منبع: کلینی- اصول کافی- ج 3 ص 84
یکی از کارکردهای مسجد جنبه تشویق و ترغیب نمازگزاران است. در این راستا با تشویق و نصیحت و ترغیب مومنان جهت انجام اعمال صالحه و نیکو موجب می شود تا از این طریق افراد به انجام رفتارهای دینی رهنمون شوند. موعظه - سخنرانی که توسط ائمه محترم جماعت یا توسط سخنرانان صورت می گیرد همه اینها با هدف ترغیب مومنین به انجام اعمال نیک و افعال عبادی و نهی از اعمال منکر صورت می گیرد، و این مهم در راستای تاثیر پذیری بیشتر نماز گزاران از این موعظه ها و سخنرانی ها می باشد تا در طول زندگی بتوانند آن را به اجرا در آورند.
آیات و روایات متعددی از رسول گرامی اسلام و ائمه اطهار وجود دارد که حاکی از پاداش ویژه برای نماز گزاران و اهل مسجد می باشد. پیشوایان دین با بیان این عبارات، قائل شدن اجر و قرب ویژه برای اهل مسجدی ها سعی کردند تا ضمن گسیل کردن مسلمانان به مسجد، بتوانند از این طریق دیگر کارکردها و جنبه های مثبت حضور در مسجد را در مسلمانان تقویت نمایند.
در اهمیت و جایگاه رفیع نماز جماعت در مسجد احادیث فراوانی با تعابیر مختلف از سوی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ذکر شده است .
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند:
ان الله وعد ان یدخل الجنّه ثلاثه نفر بغیر حساب، و یشفع کل واحد منهم فی ثمانین الفا: الموذن و الامام و رجل یتوضا ثمّ یدخل المسجد فیصلّی فی الجماعه.
خداوند و عده فرموده است سه نفر را بدون حساب و کتاب به بهشت می برد: 1-موذّن 2-امام جماعت 3-فردی که وضو می گیرد، داخل مسجد می شود و در نماز جماعت شرکت می کند.
منبع: آیین مسجد- محمد علی موظف رستمی- ص 161
بهاء الله در کتاب اقدس، برای پیروان خود سه گونه نماز تشریع کرده است که عبارتند از نماز صغیر، نماز وسطی و نماز کبیر که البته هر سه واجب نیست.
دقت و امعان نظر در نماز آنان ، نشان دهنده روح تفرعن و علاقه بسیار زیاد شارع آن به پرستیده شدن است چرا که بهاء الله شخص خود را قبله پیروانش معرفی کرده است و می گوید:
هنگامی که خواستید نماز بخوانید، صورتهای خود را برگردانید، به سوی مقام مقدس من که خداوند، آنجا را محل طواف ارواح و ملائکه و محل توجه اهالی شهرهای بقا و مصدر امر برای کسانی که در آسمان و زمین هستند قرار داده است.....
دیگر آنکه خواندن نماز به جماعت به سبب این دستور بهاء حرام است:
بر شما نماز فرادی نوشته شد به تحقفیق حکم نماز جماعت، جز در نماز میت از شما برداشته شد. همانا او امر کننده حکیم است.
منبع:علیرضا روز بهانی- در جستجوی حقیقت- ص 187