سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یکی از کارکردهای مسجد جنبه تشویق و ترغیب نمازگزاران است. در این راستا با تشویق و نصیحت و ترغیب مومنان جهت انجام اعمال صالحه و نیکو موجب می شود تا از این طریق افراد به انجام رفتارهای دینی رهنمون شوند. موعظه - سخنرانی که توسط ائمه محترم جماعت یا توسط سخنرانان صورت می گیرد همه اینها با هدف ترغیب مومنین به انجام اعمال نیک و افعال عبادی و نهی از اعمال منکر صورت می گیرد، و این مهم در راستای تاثیر پذیری بیشتر نماز گزاران از این موعظه ها و سخنرانی ها می باشد تا در طول زندگی بتوانند آن را به اجرا در آورند.

آیات و روایات متعددی از رسول گرامی اسلام و ائمه اطهار وجود دارد که حاکی از پاداش ویژه برای نماز گزاران و اهل مسجد می باشد. پیشوایان دین با بیان این عبارات، قائل شدن اجر و قرب ویژه برای اهل مسجدی ها سعی کردند تا ضمن گسیل کردن مسلمانان به مسجد، بتوانند از این طریق دیگر کارکردها و جنبه های مثبت حضور در مسجد را در مسلمانان تقویت نمایند.

در اهمیت و جایگاه رفیع نماز جماعت در مسجد احادیث فراوانی با تعابیر مختلف از سوی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ذکر شده است .

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند:

ان الله وعد ان یدخل الجنّه ثلاثه نفر بغیر حساب، و یشفع کل واحد منهم فی ثمانین الفا: الموذن و الامام و رجل یتوضا ثمّ یدخل المسجد فیصلّی فی الجماعه.

خداوند و عده فرموده است سه نفر را بدون حساب و کتاب به بهشت می برد: 1-موذّن 2-امام جماعت 3-فردی که وضو می گیرد، داخل مسجد می شود و در نماز جماعت شرکت می کند.

منبع: آیین مسجد- محمد علی موظف رستمی- ص 161






تاریخ : یادداشت ثابت - یکشنبه 94/1/31 | 10:2 صبح | نویسنده : مرتضی رفیعی | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • حامد حسینی