سفارش تبلیغ
صبا ویژن

س 1: بعضی از بانوان از لاک ناخن استفاده می کنند ایا می توانند جهت مسح پا، فقط انگشت کوچک دا که لاک نخورده است مسح کنند؟

جواب: مسح بر انگشت کوچک بنا بر احتیاط کافی نیست.

س 2: به نیت طهارت برای نماز مغرب وضو گرفتم، آیا برای من با این وضو مسّ قرآن کریم و خواندن نماز عشاء جایز است؟

جواب: بعد از آنکه وضو بطور صحیح محقّق شد، تا زمانی که باطل نشده است، انجام هر عمل مشروط به طهارت، با آن جایز است.

س 3: کسی که در جلوی سرش موی مصنوعی گذاشته است و در صورت نگذاشتن آن به مشقت می افتد، آیا مسح بر موی مصنوعی اگر به نحو کلاه گیس باشد جایز است؟

جواب: واجب است برای مسح آنرا بردارد، ولی اگر موی مصنوعی بر پوست کاشته شده باشد و برداشتن آن از جلوی سر باعث عسر و حرجی شود که عادتا قابل تحمل نیست، مسح بر روی آن مجزی است.

س 4: آیا چربی هائی که بطور طبیعی در مو و صورت به وجود می آیند، مانع محسوب می شوند؟

جواب: مانع محسوب نمی شوند، مگر آنکه به حدی باشد که مانع از رسیدن آب به پوست و مو گردد.

منبع: استفتائات حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی  






تاریخ : یادداشت ثابت - یکشنبه 93/2/8 | 7:51 عصر | نویسنده : مرتضی رفیعی | نظرات ()

پیامبر اکرم (صلی ا...) فرمود: امت من چهار گروه هستند:

1-گروهی نماز می خوانند ولی در نمازشان سهل انگارند، ((ویل)) برای آنهاست و ویل نام یکی از طبقات زیرین جهنم است. فرمود:فویل للمصلین# الذینهم عن صلاتهم ساهون. 1

2- گروهی گاهی نماز می خوانند و گاهی نمی خوانند پس ((غیّ)) برای آنهاست و غیّ نام یکی از طبقات پایین جهنم است. خداوند متعال فرمود: فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلاه و التبعوا الشهوات فسوف یلقون غیّا.2

3- گروهی هیچوقت نماز نمی خوانند، پس ((سقر)) برای آنهاست و سقر هم نام یکی از طبقات زیرین جهنم است . خداوند متعال فرمود: ما سلککم فی سقر قالوا لم نک من المصلّین.

4- گروهی همیشه نماز می خوانند و در نمازشان خشوع دارند. خداوند متعال فرمود: قد افلح المومنون # الّذین فی صلاتهم خاشعون.

منابع: 1-سوره ماعون آیه 5-4

2- سوره مریم 59

3- سوره مدثر 42

4- سوره مومنون 2-1






تاریخ : یادداشت ثابت - شنبه 93/2/7 | 12:5 عصر | نویسنده : مرتضی رفیعی | نظرات ()

1-امام صادق (علیه السلام) می فرمود: رسول خدا (صلی ا...) دو برابر نمازهای واجب شبانه روز نماز مستحبی می خواند. و دو برابر روزه واجب روزه می گرفت.

2-امام صادق (علیه السلام) در بیان چگونگی نماز رسول خدا (صلی ا...) می فرمود: شبها به هنگام خواب ظرف آبی را که روی آن را پوشانده بودند بالای سر آن حضرت و مسواک او را زیر بسترش می نهادند و آن حضرت می خوابید آن قدر که خدا بخواهد. چون از خواب بیدار می شد می نشست و دیده به آسمان می گرداند و آیات آخر سوره آل عمران ((ان فی خلق السموات)) را تلاوت می نمود. سپس مسواک می کرد و وضو می گرفت و به محل نماز می رفت و چهار رکعت از نماز شب را می خواند، و رکوع هر رکعتش به قدر حمد و سوره ای بود که می خواند، و سجودش به قدر رکوعش طول می کشید به حدی که می گفتند: کی سر از رکوع بر می دارد و به سجده می رود؟! آنگاه به بستر خود باز می گشت و دوباره می خوابید آن قدر که خدا بخواهد، سپس بیدار می شد و می نشست و دیده به آسمان می گرداند و آیات آخر سوره آل عمران را تلاوت می نمود. آنگاه مسواک می کرد و وضو می گرفت و به محل نماز می رفت و به خواندن چهار رکعت دیگر از نماز شب می پرداخت به همان نحو که قبلا خوانده بود. باز به بستر می رفت و مقداری که خدا بخواهد می خوابید سپس بیدار می شد و دیده به آسمان می گرداند و همان آیات را تلاوت می نمود و باز مسواک کرده، وضو می گرفت و دو رکعت شفع و یک رکعت وتر را می خواند و بعد از آن دو رکعت نافله صبح را می گزارد و برای نماز صبح به مسجد می رفت.

حسین استاد ولی -ترجمه سنن النبی ص 123






تاریخ : یادداشت ثابت - چهارشنبه 93/2/4 | 10:27 صبح | نویسنده : مرتضی رفیعی | نظرات ()

11? إنَّ الله وَعَدَ أن یَدخُلَ الجَّنَّه ثَلاثَه نُفُورٍ بِغَیرحِسابٍ و یَشفَعُ کُلَّ واحِدٍ مِنهُم فِی ثَمانِینٍ الفاً، المُؤذِّن و الامام، و رَجُل یَتَوَضَّا ثُمَّ یَدخُل المَسجِد فَیُصَلِّی فِی الجَماعَه
همانا خداوند به سه گروه وعده داد، بدون حساب وارد بهشت شوند، و هر یک از این سه گروه (روز قیامت) می توانند هشتاد هزار نفر راشفاعت کنند وآن ها عبارتند از: 1- مؤذن 2- امام جماعت 3- کسی که وضو بگیرد، سپس داخل مسجد شود و نماز را به جماعت به جا آورد.

مستدرک الوسائل، ج 1، ص 488

12? التَّکبِیرهَ الأولی مَعَ الامامِ خَیرٌ مِنَ الدُّنیا وَ مَا فِیهَا
تکبیر اول را با امام جماعت گفتن بهتر است از دنیا و آنچه در آن است.

مستدرک الوسائل، ج 1، ص 488

13? إنَّ الله یَستَحیِیَ مِن عَبدِهِ إذا صَلَّی فِی جَماعَهٍ ثُمَّ سَألَهُ حَاجَهً أن یَنصَرف حَتّی یَقضِیهَا
زمانی که بنده ای نمازش را به جماعت بخواند، خداوند از او حیاء می کند، و هنگامی که از او طلب حاجت کرد، منصرف نشود، مگراین که حاجتش را برآورد.

بحار الانوار، ج 88 ص 4


14. مَن حَافَظَ عَلی الصَّفِ الاَوَّل وَ التَّکبِیرَهِ الأولی لایُؤذِی مُسلِماً، أعطَاهُ الله مِن الاجرِ مَا یُعطِی المُؤذِّنُون فِی الدُّنیا و الآخِره
کسی که محافظت و مداومت بر صف اول و تکبیر اول نماید، و مسلمانی را اذیت نکند، خداوند به او اجری معادل اجری که مؤذنین در دنیا و آخرت دریافت می کند، عطاخواهد کرد.

وسائل الشیعه ، ج 5، ص 387

15? ألا أنَّ الصَّلاهَ مَأدَبَهُ الله فِی الارضِ قَد هَنَأهَا لِاَهلِ رَحمَتِه فِی کُلِّ یَومٍ خَمسَ مَرّات
آگاه باشید نماز سفره گسترده خدا در زمین است که خداوند آن را روزی پنج بار برای اهل رحمتش (افراد شایسته رحمت) گوارا نموده است.

مستدرک الوسایل ، ج 1، ص 170

16? الصَّلاهُ رَأسُ الاسلامِ
نماز (به منزله) رأس اسلام است.

بحار الانوار، ج ,17 ص 127میزان الحکمه، ج 5، ص 367

17? اَوَّلَ مَا یَسألُونَ عَنهُ الصَّلواتِ الخَمسِ
اولین چیزی که از انسان ها سؤال می شود، نمازهای پنج گانه است.

کنز العمّال، ج 7، حدیث 18859

18. الصَّلاهُ نورٌ
نماز، روشنی است.

میزان الحکمه، ج10 ص 234

19? إنَّ أحَبَّ الأعمالِ إلَی الله – عَزَّوجلّ- الصَّلاهُ و البِرُّ و الجَهادِ
همانا، محبوب ترین اعمال در نزد خداوند: نماز، نیکی کردن و جهاد در راه خداست.

وسائل الشیعه، ج 3، ص 27


20. صَلاهُ الرَّجُلِ تَطَوُعاً حَیثُ لایَراهُ النّاس تَعدِلُ صَلاتُهُ عَلی أعیُنِ النّاسِ خَمساً و عَشرِین
نماز مرد که داوطلبانه و مستحبی درجایی که مردم او را نبینند به جا آورد، برابر بیست و پنج نماز است که در برابرچشم مردم انجام دهد.

نهج الفصاحه ص 391


21. بِالصَّلاهِ یَبلُغُ العَبد إلَی الدَّرَجَهِ العُلیاءِ لأنَّ الصَّلاهَ تَسبِیحٌ و تَهلِیلٌ و تَحمِیدٌ و تَکبِیرٌ و تَمجِیدٌ و تَقدِیسٌ و قُولٌ و دَعوهٌ
به وسیله نماز بنده به درجه عالی و مقام والا می رسد، زیرا نماز تسبیح و تهلیل و تحمید وتکبیر و تمجید و تقدیس الهی است ، نماز قول حق و دعوت به سوی حق می باشد.

بحار الانوار، ج 82 ص 232 جامع احادیث الشیعه، ج4، ص 22






تاریخ : یادداشت ثابت - دوشنبه 93/1/19 | 9:44 صبح | نویسنده : مرتضی رفیعی | نظرات ()

ساده که میشوی همه چیز خوب می شود خودت، غمت، مشکلت، غصه ات، آدم های اطرافت حتی دشمنت ...

یک آدم ساده که باشی برایت فرقی نمی کند که تجمل چیست که قیمت تویوتا لنکروز چقدر است بنز آخرین مدل چند ایربک دارد مهم نیست نیاوران کجاست، شریعتی و پاسداران و فرشته و الهیه کدام حوالی اند. رستوران چینی ها گرانترین غذایش چیست؟!

ساده که باشی همیشه در جیبت شکلات پیدا میشود، همیشه لبخند بر لب داری. بر روی جدول های کنار خیابان راه می روی زیر باران، دهانت را باز می کنی و قطره قطره می نوشی باران را ...

آدم برفی که درست می کنی شال گردنت را به او می بخشی .

ساده که باشی بربری داغ با پنیر واقعا عشق بازیست!

 آدم های ساده را دوست دارم بوی ناب آدم میدهند .

ساده که می شوی فرمول نمی خواهی ایکس تو همیشه مساوی با ایگرگ توست! درگیر رادیکال ، انتگرال نیستی . هر جائی به راحتی محاسبه میشوی.

ساده که میشوی حجم نداری ، جایی نمی گیری زود به یاد می آئی و دیر از خاطر می روی .

ساده که میشوی کوچک میشوی توی دل هر کسی جا میشوی .






تاریخ : یادداشت ثابت - چهارشنبه 93/1/7 | 11:2 صبح | نویسنده : مرتضی رفیعی | نظرات ()






تاریخ : یادداشت ثابت - چهارشنبه 93/1/7 | 10:49 صبح | نویسنده : مرتضی رفیعی | نظرات ()

عالم ربانی جناب شیخ جعفر شوشتری (ره) سبک شمردن نماز را بر پنج قسم میداند:

اول آنکه: آدمی نماز را قبول نداشته باشد که این موجب کفر است.

دوم آنکه: نماز را ترک کند.

سوم آنکه: مسائل نماز را نداند و به فکر یادگیری آنها نباشد

چهارم آنکه: نماز ها را به وقت خود نخواند.

پنجم آنکه: نماز قضا بر عهده اش باشد و در صدد بجا آوردن آن نباشد و سال به سال به تاخیر اندازد.

منبع: هزار و یک نکته در مورد نماز/حسین دیلمی






تاریخ : یادداشت ثابت - دوشنبه 92/12/27 | 1:0 عصر | نویسنده : مرتضی رفیعی | نظرات ()

تا چشم ام حمیده، مادر حضرت امام کاظم (علیه السلام)به ابو بصیر بمناسبت شهادت حضرت امام صادق (علیه السلام) آمده بود افتاد اشکهایش جاری شد . ابو بصیر نیز گریست . جناب ام حمیده نیز به ابو بصیر فرمود: تو در ساعت احتضار امام (علیه السلام) حاضر نبودی، صحنه عجیبی پیش آمد. ابو بصیر پرسید: چه صحنه ای؟ فرمود : لحظات آخر زندگی امام (علیه السلام ) بود، پلکهای ایشان روی هم افتاده بود ناگهان امام چشمان خود را باز کرده و فرمودند: همین الان همه خویشاوندان را حاضر کنید مطلب عجیبی بود که امام در این وقت چنان دستوری داده بودند. ما هم همت کردیم و همه را جمع کردیم. کسی از خویشان و نزدیکان ایشان باقی نماند که در آنجا حاضر نباشد. همه منتظر و آماده بودند که امام (علیه السلام) در این لحظه حساس، چه میخواهند بکنند و چه می خواهند بگویند امام همین که همه را حاضر دید، آنان را مخاطب قرار داده فرمودند: شفاعت ما هرگز نصیب کسانی که نماز را سبک می شمارند، نخواهد شد.

منبع/مطهری/استاد شهید مرتضی /داستان راستان/ص 145






تاریخ : یادداشت ثابت - دوشنبه 92/12/27 | 8:16 صبح | نویسنده : مرتضی رفیعی | نظرات ()
 
حضرت امام جعفر صادق علیه‏السلام فرمودند:
ما کودکان خود را وقتی پنج ساله شدند به خواندن نماز امر می‏کنیم و شما کودکانتان را وقتی هفت ساله شدند به نماز خواندن وادار کنید. [1] .

پی نوشت ها:
[1] کافی: 3 / 409 / 1، همان، همان، 22760.

جابر مى گوید: از امام باقر - علیه السلام - در مورد کودکانى که در نماز جماعت شرکت مى کنند سؤ ال کردم ، امام باقر، (ع ) فرمودند: آنان را از صفهاى جلو به قسمت عقب صف نماز جماعت نفرستید، بلکه آنان را (در میان بزرگسالان ) پراکنده سازید.

(تهذیب الاحکام ، شیخ طوسى ، ج 2 ص 380).






تاریخ : یادداشت ثابت - یکشنبه 92/12/26 | 1:29 عصر | نویسنده : مرتضی رفیعی | نظرات ()

در نمازهایی که میخوانیم بیشتر مواقع فقط حرکات نماز را انجام میدهیم و حضور قلب برای ما حاصل نمیشود این دغدغه ایست که برای همه ما وجود دارد دوست داریم نماز را باحال بخوانیم همان نمازی که در ما تغییراتی بوجود می آورد (تنهی عن الفحشاء و المنکر) ولی نمی شود به ذهن حقیر می رسد که اگر می خواهیم نماز را آنطوری که میخواهیم با حضور قلب بخوانیم راههایی وجود دارد که به چند مورد از آن راهها اشاره میکنم:

1- همیشه سعی کنیم نماز را در مسجد بخوانیم . تا حالا برای شما اتفاق افتاده هر وقت نمازتان را در مسجد یا اماکن زیارتی می خوانید احساس می کنید که بهترین نماز عمرتان را خوانده اید.این همان حضور قلبی بوده که در نماز برای شما حاصل شده است.

2- در موقع نماز خواندن بدانیم در مقابل چه کسی ایستاده ایم و برای چه نماز میخوانیم.

3- عطر زدن در نماز باعث حضور قلب میشود.

4- چند دقیقه قبل از نماز خواندن در محل یعنی سجاده حاضر شویم.

5- ذکر گفتن و تلاوت قرآن قبل از شروع نماز باعث حضور قلب میشود.






تاریخ : یادداشت ثابت - یکشنبه 92/12/26 | 9:1 صبح | نویسنده : مرتضی رفیعی | نظرات ()
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • حامد حسینی