سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

عارف و اصل کامل، مرحوم میرزا جواد آقا ملکی می نویسد: از یکی از عالمان بزرگ نقل شده است که: او سی سال در صف اول نماز جماعت اقتدا می کرده، پس از سی سال روزی به عللی نتوانست خود را به صف اول برساند از این رو، در صف دوم ایستاد و از اینکه مردم او را در صف دوم دیدند گویا در خود خجالتی احساس کرد. از اینجا متوجه شد که در این مدت طولانی که در پیشاپیش مردم و در ردیف اول نماز اقامه می کرده، از روی ریا بوده است و تمام آن سی سال نماز را قضا کرد.

مرحوم ملکی ادامه میدهد: برادرم! بنگر به این عالم مجاهد و در مقام و منزلتش دقّت نما که چگونه در این زمان دراز، نماز جماعتش، آن هم در صف اول، فوت نگردید و با این وصف، متصدی امام جماعت نشد و بنگر به احتیاط او، که چگونه بخاطر یک شبهه این همه نماز را قضا کرد و از اینجا، عظمت امر اخلاص و اهمیّتی را که علمای سلف برای آن قائل بودند، دریاب!

چون بنده خدای خویش خواند

باید که بجز خدا نداند (سعدی)

منبع:

نرم افزار هدایت در حکایت

 






تاریخ : یادداشت ثابت - سه شنبه 93/2/31 | 1:13 عصر | نویسنده : مرتضی رفیعی | نظرات ()

بایسته های بهداشتی مسجدیان قبل از ورود به مسجد:

1-طهارت: یکی از بایسته هایی که در روایات اسلامی قبل از ورود به مسجد مورد تاکید قرار گرفته، طهارت است. پیامبراسلام صلی اله علیه و آله فرمودند: بئس العبد القاذوره بدترین بنده، بنده کثیف و چرک آلود است آن حضرت همچنین فرموده اند: لا تدخل المساجد الا بطّهاره داخل مسجد نشوید، مگر با پاکیزگی.

2-آراستن وضع ظاهری و پوشش زیبا: در روایات فراوان تاکید شده است که مسلمان باید قبل از ورود به مسجد و ملاقات با خدا، خود را آراسته نماید، از لحاظ نظافت بدن و لباس، از حیث شانه کردن و مرتب ساختن موهای سر و صورت و پوشیدن لباس زیبا و مناسب و داشتن بوی خوش و استعمال عطریات. حضرت امام موسی ابن جعفر علیه السلام، استعمال عطر و بوی خوش را از علامات شناخته شدن محل سجده امام حسین علیه السلام دانسته اند در روایت دیگری امام صادق علیه السلام می فرماید:

رکعتان یصلیهما متعطر، افضل من سبعین رکعه یصلیها غیر متعطر.

دو رکعت نمازی که انسان متعطر و خوشبو می خواند، ارزنده تر از هفتاد رکعت نمازی است که دیگری می خواند.

در روایات دیگری در قالب عبارات مختلف و در سیره پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیه السلام، اصرار به استفاده از عطر و خوشبو ساختن خود هنگام نماز و عبادت و موقع مسجد رفتن ودر مسجد نشستن مشاهده میشود.

منبع: محمد علی موظف رستمی- آیین مسجد- ص 213






تاریخ : یادداشت ثابت - یکشنبه 93/2/29 | 9:36 صبح | نویسنده : مرتضی رفیعی | نظرات ()

یک روز پسر برادرم به من گفت : میخواهم امروز نماز را با تو بخونم چطوری نماز بخونم؟ حدود 5 یا 6 ساله بود من هم به او گفتم آقا امیر حسین نماز خوندن کار سختی نیست هر کاری که من میکنم شما هم انجام بده اونم که بچه بود فقط چهار چشمی منو نگاه میکرد بببینه من دارم چکار میکنم سجاده رو پهن کردم و تکبیر گفتم وقتی به وسط نماز رسیدم مثلا وقتی آستین پیرهنم را پائین اوردم اونم همین کار رو انجام داد یه دستی به صورتم کشیدم اونم همین کار رو کرد آقا امیر حسین فکر میکرد این حرکات هم جزء نمازه. این برام خیلی جالب بود که بچه ها چقدر به عمل و حرکات بزرگترها توجه دارن تا به حرفشون.









تاریخ : یادداشت ثابت - چهارشنبه 93/2/25 | 11:31 صبح | نویسنده : مرتضی رفیعی | نظرات ()






تاریخ : یادداشت ثابت - یکشنبه 93/2/22 | 10:59 صبح | نویسنده : مرتضی رفیعی | نظرات ()

نماز سدّی در برابر گناهان آینده است چرا که روح ایمان را در انسان تقویت و نهال تقوی را در درون پرورش می دهد. ایمان و تقوی نیرو مند ترین سد در برابر گناه است لذا فرد با انجام نمازهای پنجگانه و با ده برابر شدن آثار آن اگر در طی روز خطائی از نمازگزار سر بزند با تکرار این بهترین حسنه، بلافاصله آثار شوم گناهان و خطاها از بین می رود و در نتیجه: اولا از تکرار آن گناه جلو گیری می نماید ثانیا از آلوده شدن به گناهان دیگر و بالاتر فرد را باز می دارد یعنی از جرائم سنگین تر و خطرناک تر پیشگیری می نماید به این دلیل که آیه سوره رعد می فرماید: به وسیله حسنه و نماز بدی و جرم و گناهان را دفع می نمایند و از وقوع آنها جلوگیری می کنند.

چون نماز و عبادات نه تنها در آدمی بی میلی و بی رغبتی نسبت به گناهان ایجاد می کند بلکه نسبت به گناهان و انحرافات چنان تنفّری ایجاد می نماید که بوی تعفّن شهوات و آلودگی ها را با همه وجود احساس و استشمام می نماید.

منبع: قرآن کریم- سوره رعد- آیه 22






تاریخ : یادداشت ثابت - چهارشنبه 93/2/18 | 10:22 صبح | نویسنده : مرتضی رفیعی | نظرات ()

 


چه بخوانم او را
چه بنامم او را
چه کسی غیر از او
معنی و ترجمه قران است
پای تا سر همگی ایمان است
اوست مصداق صراط
آن صراطی که رسد تا به خدا
اسدالله است او
ولی الله است او
و یدالله است او
و علی(ع) حبل الله است
اوست معنای نماز
آری او معنی خیرالعمل است
و علی(ع) حضرت خیر البشر است
حیدر و صفدر و خیبر شکن است
چند صد آیه ی قران کریم
همه در شان علی (ع) نازل شد
هر چه خوبی است در او مشهود است
و بدی ها همه از او دورند
هر کجا نور خدا هست بجویید او را
که علی (ع) نور خداست
که علی (ع) نور خداست
که علی (ع) نور خداست ...

 






تاریخ : یادداشت ثابت - سه شنبه 93/2/17 | 12:46 عصر | نویسنده : مرتضی رفیعی | نظرات ()
شخصى نزد امیر مؤمنان علیه السلام آمد و گفت: اى امیرمؤمنان! از نماز شب محروم شده ام حضرت فرمود: گناهانت تو را مقیّد کره و دست و پایت را بسته اند.

کلینى قدس سره در باب ذنوب از کتاب ایمان و کفر، نقل مى نماید که امام صادق علیه السلام فرمود: چون مرد گناه کند، از نماز شب محروم گردد و عمل زشت، از چاقویى که در گوشت فرو رود، سریعتر در کسى که مرتکب آن شده، فرو مى رود.

شخصى نزد سلمان فارسى آمد گفت: اى اباعبدالله! من توان آن ندارم که در شب نماز به جاى آورم. سلمان گفت: در روز گناه مکن.

امام سجّاد (ع) هیچ قطره‏اى نزد خدا محبوبتر از این دو قطره نیست: قطره خونى که در راه خدا ریخته شود و قطره اشکى که براى خدا در دل شب فرو افتد
(بحار الأنوار: 69 / 378 / 31).

همچنین امام صادق (ع) در باره آثار و فواید شب زنده داری، فرمودند: "شب زنده‏ دارى را فرو مگذار؛ زیرا بازَنده کسى است که شب زنده ‏دارى را ببازد (معانی الأخبار: 342 / 1).

 

 






تاریخ : یادداشت ثابت - سه شنبه 93/2/17 | 10:55 صبح | نویسنده : مرتضی رفیعی | نظرات ()

 

ورع و تقوا دو زینت و فضیلت اخلاقی و خصیصه ارزشمندند که آثار و ثمرات بسیاری در سرنوشت انسان دارند که برخی از آنها عبارتند از:

الف) اصلاح اعمال و آمرزش گناهان:یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا  70  یُصْلِحْ لَکُمْ أَعْمَالَکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ  وَمَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِیمًا 71 ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده‏اید! تقوای الهی پیشه کنید و سخن حق بگویید... 70 تا خدا کارهای شما را اصلاح کند و گناهانتان را بیامرزد؛ و هر کس اطاعت خدا و رسولش کند، به رستگاری (و پیروزی) عظیمی دست یافته است! 71. 1

ب) به بار نشستن و پذیر فته شدن عمل: مع الورع یثمر العمل ترجمه: با ورع و پارسائی، عمل به بار می نشیند. 2

ج) روشن بینی و قدرت تشخیص حق ازباطل:یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقَانًا وَیُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ  وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ29 ترجمه:  ای کسثمر العملانی که ایمان آورده‏اید! اگر از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، برای شما وسیله‏ای جهت جدا ساختن حق از باطل قرارمی‏دهد؛ (روشن‏بینی خاصّی که در پرتو آن، حق را از باطل خواهید شناخت؛) و گناهانتان را می‏پوشاند؛ و شما را می‏ آمرزد؛ و خداوند صاحب فضل و بخشش عظیم است! 29 . 3 

د) مصونیت از گزند شیطان: إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ 201 ترجمه:  پرهیزگاران هنگامی که گرفتار وسوسه‏های شیطان شوند، به یاد (خدا و پاداش و کیفر او) می‏افتند؛ و (در پرتو یاد او، راه حق را می‏بینند و) ناگهان بینا می‏گردند. 201. 4

ه) عدم تاثیر مکر و حیله دیگران: إِنْ تَمْسَسْکُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِنْ تُصِبْکُمْ سَیِّئَةٌ یَفْرَحُوا بِهَا  وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا یَضُرُّکُمْ کَیْدُهُمْ شَیْئًا  إِنَّ اللَّهَ بِمَا یَعْمَلُونَ مُحِیطٌ 120 ترجمه:اگر نیکی به شما برسد، آنها را ناراحت می‏کند؛ و اگر حادثه ناگواری برای شما رخ دهد، خوشحال می‏شوند. (امّا) اگر (در برابرشان) استقامت و پرهیزگاری پیشه کنید، نقشه‏های (خائنانه) آنان، به شما زیانی نمی‏رساند؛ خداوند به آنچه انجام می‏دهند، احاطه دارد. 120. 5

ی) کرامت و ارزش:یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا  إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ  إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ 13 ترجمه:ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‏ها و قبیله‏ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‏ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! 13. 6

منابع:

1-     احزاب 70و 71

2-     غرر الحکم- ص 830- ح 10363

3-     انفال 29

4-     اعراف 201

5-     آل عمران 120

6-     حجرات 13

 

 






تاریخ : یادداشت ثابت - سه شنبه 93/2/17 | 8:13 صبح | نویسنده : مرتضی رفیعی | نظرات ()

 

مرحوم شیخ مرتضی انصاری با برادر خود از کاشان به مشهد مقدس مسافرت کرد، پس از آن به تهران آمد و در حجره یکی از طلاب منزل گرفت. روزی شیخ به همان محصّل، مختصر پولی داد تا نان خریداری کند، وقتی برگشت شیخ دید حلوا هم گرفته و روی نان گذاشته است.

به او گفت پول حلوا را از کجا آوردی؟ گفت: به عنوان قرض گرفتم. شیخ فقط آنچه از نان، حلوایی بر آن نبود برداشت و فرمود: من یقین ندارم برای ادای قرض زنده باشم.

روزی همان طلبه بعد از سالها به نجف آمده بود و خدمت شیخ عرض کرد: چه عملی انجام دادید که به این مقام رسیدید و خداوند شما را موفّق نمود که اینک در راس حوزه علمیّه قرار گرقته اید و مرجع همه شیعیان جهان شده اید؟

شیخ فرمود: چون جرات نکردم حتّی نان زیر حلوا را بخورم، ولی تو با کمال جرات نان و حلوا را تناول نمودی.

منبع: یکصد موضوع-500 داستان- ج 1.






تاریخ : یادداشت ثابت - شنبه 93/2/14 | 7:54 صبح | نویسنده : مرتضی رفیعی | نظرات ()

یکی از مستحباتی که  بسیار تاکید شده است با وضو بودن علی الدّوام است. این عمل باعث می شود که تمام اعمال و افعال انسان، رنگ معنویت به خود بگیرد. حتّی برای انجام کارهای روزانه و شخصی نیز داشتن وضو تاکید شده است. سفارش شده است که شب هنگام ، قبل از خواب، حتما با وضو به بستر بروید زیرا اگر با وضو بخوابید گویی تا صبح، مشغول به عبادت هستید. و نیز از دیگر حسنات آن گشایش و فرج در مشکلات روز مره و مصائب زندگی می باشد.

یکی از اعمال مستحبی ذکر خداوند سبحان است که انسان در قلب خویش، نوعی ارتباط با خالق خویش برگزار کند و در خلوتگاه درونی به راز و نیاز بپردازد. انسان مومن و واقعی از کوچکترین فرصت بهره می جوید تا رضای خداوند را جلب نماید. حضرت امام ره در مورد ذکر می فرماید: آری با ذکرهای حقیقی، حجابهای بین عبد و حق، خرق شود و موانع حضور مرتفع گردد. و قسوت و غفلت قلب برداشته شود. و درهای ملکوت اعلی به روی سالک باز شود و ابواب لطف و رحمت حق به روی او گشوده گردد.

منبع:مسجد و اعتکاف- محمد علی موظف رستمی- ص 198

 







تاریخ : یادداشت ثابت - چهارشنبه 93/2/11 | 12:36 عصر | نویسنده : مرتضی رفیعی | نظرات ()
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • حامد حسینی